Ieder jaar doen we mee aan de kunstroute
Het boek 'Raakvlakken tussen oost en west', waaraan Goossen Karssenberg een bijdrage leverde, kreeg een goeie recensie in het tijdschrift 'KLEI'.
Het boek is te koop in het Tegelmuseum Otterlo en in Museum Galerie RAT, Den Burg.
De tentoonstelling in Otterlo is nog te zien tot 5 juni 2022!
De tentoonstelling Raakvlakken tussen Oost en West is geïnspireerd op het boek Snijpunt Isfahan door Maite Karssenberg.
Trots presenteren we nu ook het prachtige naslagwerk dat bij de expositie in het Tegelmuseum is uitgekomen met als titel: Raakvlakken tussen oost en west - onderzoek van geometrische tegeldecors uit de Nederlanden. Een boek waar zeven mannen drie jaar lang aan gewerkt hebben, en dat tweetalig (NL/EN) vertelt over de culturele uitwisseling rond islamitische patronen die vanuit het Midden-Oosten via Noord-Afrika en het zuiden van Spanje naar de Nederlanden kwamen en hier, vanaf circa 1550, korte tijd in de mode waren.
Een werkelijk prachtig boek vol beeldmateriaal, met een lang artikel en talloze tekeningen van Goossen Karssenberg, dat begint en eindigt met het mozaïekpatroon waarmee hij en zijn dochter naar Iran afreisden (en dat zij mee terug namen als een echt Perzisch tegeltableau).
Nu te koop of te bestellen bij Museum Galerie RAT in Den Burg, Texel
Maite Karssenberg wordt tijdens de opening in het zonnetje gezet. Goossen Karssenberg geeft toelichting en zijn ontwerp, het tableau en het boekje Snijpunt Isfahan waar het allemaal mee begonnen is, liggen in de vitrine ter bezichtiging.
Inmiddels heeft iedereen zijn prijs, een uitgebreid kleurplatenpakket, opgehaald.
Veel plezier ermee!
Op de foto twee van de negen winnaars: Maryse (10 jaar) en Gerard (82 jaar)
Met gepaste trots presenteren wij de geheel gerenoveerde Museumkamer.
Wij zijn klaar voor het nieuwe seizoen, sterker nog de eerste gasten hebben al genoten van de Museumsuite. Via het halletje loop je in de bibliotheek/huiskamer door naar de douche en slaapkamer. Een dubbele kamer voor de prijs van een. Voorlopig laten we de prijs nog zoals die was, want niet alleen de allerrijksten moeten kunnen genieten van de mooie dingen des levens en van ons prachtige eiland.
Wil je ook een keertje overnachten in ons museum, wil je misschien iemand verrassen met een bijzonder cadeau?
We horen het graag.
Kijk voor meer informatie op: https://www.museumgalerierat.nl/overnachten/
Bij het begin van de tweede lockdown zijn we begonnen aan de renovatie. Het gastenverblijf heeft een inloopdouche en een doorgang naar de aangrenzende bibliotheek/huiskamer gekregen.
Begin januari 2021 was alles klaar.
De drie maanden tijdens de lockdown hebben we gebruikt om allerlei grote klussen te doen. Er is overal dubbel glas geplaatst en we hebben de buitenboel in de verf gezet.
Ook binnen zijn er wandjes geverfd. We doen zoveel mogelijk zelf en hergebruiken materialen.
Naast dat we 100 % duurzame energie gebruiken zijn wij bezig het oude pand waarin wij wonen en werken energie-neutraal te maken door middel van isolatie en andere maatregelen.
Na een dagje lasersnijden vanmorgen lekker puzzelen met de unieke puzzels van Goossen Karssenberg. Pas als je ermee aan het puzzelen bent besef je hoe fascinerend de ontwerpen in elkaar zitten. De puzzels op de linker foto krijgen een houten ondergrit met daar bovenop de gekleurde perspex stukjes. Nu zit er nog beschermfolie op, maar straks zijn ze in prachtige transparante kleuren te koop in ons museum.
Verschillende houten puzzels van unieke geometrische ontwerpen (rechter foto), bedacht door Goossen Karssenberg, zijn nu ook te koop in ons museum.
Hou de website in de gaten als je geïnteresseerd bent, want van alle met de hand gemaakte puzzels zijn er slechts een beperkt aantal te koop. Wil je er graag één? Stuur ons dan even een berichtje, dan zetten we je op de lijst. De prijs zal ongeveer rond de tachtig euro zijn.
Woensdag zaten we met de verhuurster Ada en haar dochter Marinka bij de notaris in Den
Burg.
Het pand op Burgwal 20 hebben we inmiddels ruim twee jaar van Ada
gehuurd.
Het gebouw past ons als een handschoen. Het is een verademing om zoveel ruimte te hebben
voor al ons werk, nadat we 10 jaar lang heel klein gewoond hebben samen met de kunstwerken.
De muren van de galerie hebben we strak wit laten stuken, in een weekend met kinderen en
handige aanhang hebben we een houten vloer gelegd over de jaren 80-vloerbedekking, er is een gastenverblijf gemaakt en een bibliotheek. Kortom: er is het nodige verbouwd om er een goede woning
met galerie van te maken. We wilden het dus heel graag kopen.
Vervolgens met een sluitend financieel plan naar de bank! Maar de banken gaan uit van een
bepaalde levensstandaard en houden geen rekening met mensen die hun leven anders willen inrichten, die niet in een hokje passen. Dus geen hypotheek. We bespraken dit met Ada en zij aarzelde geen
moment om ja te zeggen op het plan bij haar een onderhandse lening af te sluiten.
In één woord geweldig! Haar vertrouwen en het feit dat ze ons deze droom gunde maken haar
tot een hele lieve, bijzondere vrouw. Zulke mensen maken de wereld een stukje mooier!
Goossen Karssenberg heeft een uniek pakket met kleurplaten samengesteld.
Inhoud:
Het boekje Snijpunt Isfahan, geschreven door Maite Karssenberg
Kleurplaten van patronen die ook in Snijpunt Isfahan staan:
-Het patroon dat Goossen ontwierp
-Het patroon met zevensterren en negenhoeken uit het museum in Teheran
-Het patroon op een kleedje in Kashan, gecombineerd met de Egyptische ‘bijenraatvariant’
-Tableau met zevenhoeken uit de Vrijdagmoskee van Isfahan
-Het patroon dat op de Imam Yahyah moskee zou zijn gebruikt, maar dit bleek niet zo te zijn
-Het patroon dat aan de voet van de minbar van de moskee in Varzane was aangebracht
-Een tienvoudige patroon
-Een nieuw, complexer patroon dat Goossen ontwierp, geïnspireerd op het mozaïek uit Mosul, met zevenpuntige sterren en achthoeken
Kleurplaten van patronen op panelen die in Fes zijn gemaakt en door RAT zijn verworven: -Het patroon met een ‘weefeffect’
-Het patroon met ruiten en vierkantjes
-Het patroon met zwarte zeshoeken
-Een constructieschema van dit patroon met zwarte zeshoeken
-Het tableau van de grote achtpuntige ster (in acht segmenten)
Een korte toelichting bij de Marokkaanse patronen met een instructie voor het maken van het tableau met de grote achtpuntige ster (4 pagina’s)
Een set kleurpotloden en vier ansichtkaarten van de desbetreffende mozaïeken
Prijs 35,- excl. verzendkosten
Bestellen kan ook via mariar@live.nl. Beperkte oplage. Op=op
In Tropenmuseum Junior te Amsterdam heeft drie en een half jaar lang de succesvolle expositie 'Ziezo Marokko' gedraaid. De centrale ruimte van deze tentoonstelling, die 150.000 bezoekers trok, was ingericht met een prachtige mozaïekvloer, met mozaïekpanelen, een gipsen portaal waaruit een reliëf is gesneden en deuren met houtsnijwerk van geometrische patronen. Deze traditionele Marokkaanse inrichting werd gemaakt door een gespecialiseerd bedrijf uit Fes: de firma Moresque (zie www.moresque.com)
De expositie liep begin maart 2019 af, en Liesbet Ruben, die dit georganiseerd had, zocht een passende nieuwe bestemming voor de mooie mozaïekpanelen die zodanig waren aangebracht, dat ze in principe demontabel waren. Doordat ze al had samengewerkt met Goossen Karssenberg bij de productie van het boek dat bij de tentoonstelling hoort ('Mijn opa de trekvogel', zie www.tropenmuseum.nl/nl/mijn-opa-de-trekvogel), wist ze van zijn activiteiten op het gebied van geometrische patronen. Ook had ze Museum Galerie RAT al eens bezocht. Dit bracht haar op het idee om de panelen aan ons aan te bieden.
Een dergelijke kans lieten we niet voorbijschieten! Zo gezegd, zo gedaan: Het was nog een hele toer om de panelen los te krijgen, en het vervoer van de naar schatting 2500 kg aan panelen, losse reservesteentjes, deuren enzovoort vergde ook de nodige kracht. Gelukkig kregen we spontaan hulp uit verschillende hoeken: Oud-directeur van het Tropenmuseum Lejo Schenk (momenteel betrokken bij het Tegelmuseum te Otterlo) hielp drie dagen bij de demontage en het inladen in Amsterdam, Get Karssenberg hielp een dag demonteren, Ursula Wayop en Twan hielpen inladen, en op Texel schoten Peter Wiersma, Geert en Matias te hulp bij het uitladen.
De komende maanden gaat Goossen aan de slag om in RAT een mooie ruimte in te richten waar de schatten weer volledig tot hun recht komen. Ook zullen kinderen én volwassenen kunnen gaan puzzelen met de mozaïeken.
De Texelse Courant heeft een artikel geplaatst over de verworven mozaïekdelen van het Tropenmuseum Amsterdam.
Klik op onderstaande foto voor meer informatie
Tijdens de Cultuurnacht in De Waal gaf Goossen Karssenberg twee speedworkshops om deelnemers een kijkje te laten nemen in het ontwerpproces van geometrische patronen.
'Who is afraid of plastic?' begon met een aangespoelde plastic 'racewagen' op de Hors op Texel. De kop van het mannetje dat hem bestuurde was eraf. Omgekeerd deed hij me meteen denken aan een haaienkop. De haaienvin is het achterste stuk van de racewagen. Dit lichtobject is een sleutelwerk in mijn collectie geworden. Het confronteert je met de kwetsbaarheid van al het leven op aarde. Zelfs haaien zijn kwetsbaar, en wij zijn verantwoordelijk.
Who is afraid of the great big shark? Who is afraid of plastic?
Waar Damien Hirst nog een statement wil maken met zijn "The Physical Impossibility of Death in the Mind of
Someone Living" over het feit dat de dood bij het leven hoort, wil ik de mensen aanzetten tot denken over onze planeet en hoe we die met z'n allen naar de verdoemenis helpen. Waren we eerst nog
bang voor haaien, zou onze angst nu moeten gaan over al het plastic in de oceanen en de enorme vervuiling waardoor ecosystemen vernietigd worden. Hirst wil de mens even aan de dood laten ruiken
met zijn levensgrote Haai op sterk water, terwijl ik met de Rode Haai de mensen een spiegel wil voorhouden; de haai van aangespoeld plastic staat voor de onverschilligheid ten aanzien van het
afvalprobleem. De kleur van de haai is rood; de vervuiling moet stoppen.
Mijn haai is in tegenstelling tot die van Hirst niet van vlees en bloed, maar de in plastic vormgegeven
herinnering aan de haai. Het is niet langer de haai zelf die angst aanjaagt, maar het plastic, dat de bedreiging vormt voor al het leven op aarde.
Nu te zien in Museum Galerie RAT!
Museum Galerie Maria Roelofsen, Burgwal 6, is samengegaan met de Ontwerpstudio Geometrische Patronen van Goossen Karssenberg (www.goossenkarssenberg.nl).
In Museum Galerie RAT (Recomposed Art Texel), een stukje verderop in de straat op Burgwal 20, zetten wij ons werk voort. Een fantastische ruimte voor alle reliëfs, sculpturen en lichtobjecten en het werk van Goossen.
In Museum Galerie RAT is een doorlopende expositie van het werk van Maria te zien.
Alle werken zijn ook te koop.
In Museum Galerie RAT kun je ontwerptekeningen bekijken van Goossen Karssenberg.
En je kunt er puzzelen met geometrische patronen.
Met een bezoek aan Museum Galerie RAT stap je even in een andere wereld.
Je kunt er rustig een tijdje vertoeven om je te laten meevaren op de kracht van de verbeelding. In ons Museum komen de vrije vormen van de aangespoelde materialen en de geometrische vormen van de mozaïekontwerpen samen. Laat je verrassen!
De Scholekster is een groot lichtobject. Bij binnenkomst in Museum Galerie RAT kon je hem zien hangen. Vanaf nu vliegt hij in het nieuwe strandpaviljoen Paal 9, Den Hoorn.
De perfecte plek! Ben je op Texel ga er dan eens kijken.
Zie overnachten
Dit boek, geschreven door onze dochter Maite Karssenberg, is in ons Museum te koop. Voor meer informatie ga je naar de museum kiosk